Електрообладнання автомобіля

Електронна система автомобіля є важливою складовою, що впливає на його нормальне функціонування. Електронне обладнання відповідає за живлення освітлення сигналізації, контрольних приладів, за запуск автомобіля стартером, і саме головне за допомогою електронної системи відбувається запалювання палива у двигуні внутрішнього згоряння, яке і наділяє автомобіль кінетичною енергією.

Окрім цих споживачів електричної енергії у систему електричного обладнання автомобіля входять джерела електричного току, включателі, запобіжники, та електричні провода.

Акумуляторна батарея складається із трьох або шести кислотних акумуляторів з’єднаних послідовно

Джерела електричного струму. Джерелами струму автомобіля є акумуляторна батарея та генератор. Акумуляторна батарея забезпечує автомобіль електричним струмом в незаведеному стані та в стані роботи автомобіля на низьких холостих оборотах. На середніх та високих оборотах двигуна автомобіля електричний струм виробляється генератором, також генератор забезпечує на даному етапі роботи автомобіля підзарядку акумулятора.

Ебонітовий або з кислототривкої пластмаси корпус має відділи для акумуляторів, що утворюють батарею. У кожному акумуляторі поміщений блок позитивно і негативно заряджених свинцевих пластин у вигляді решітки, заповнених активною речовиною з оксидів свинцю – свинцевого сурику (Рb304) і глету (РbО) чи окисленого свинцевого порошку.

Негативно заряджених пластин в кожному акумуляторі на одну більше, ніж позитивно заряджених, тому з обох зовнішні сторін блоку перебувають негативні пластини.

Позитивні пластини відокремлені від негативних пористими прокладками,які  виготовлені з вилуженої деревини, скляного войлоку, ебоніту або пластмаси.

Однойменні пластини з’єднані між собою свинцевими перемичками. До перемичок приварені свинцеві штирі, виведені назовні через два крайніх отвори в кришці акумулятора. Зверху пластини закриті перфорованим пластмасовим щитком. Через  отвори у кришці, що закриваються пробками, акумулятор заповнюють електролітом. Гази, які утворююються при заряді акумулятора виходять назовні через вентиляційний отвір пробок. У деяких акумуляторів цей отвір виконано в окремому штуцері на кришці. Зазори між кришками та стінками бака ущільнені бітумної мастикою.

Акумулятори з’єднані в батарею послідовно за допомогою свинцевих міжелементних з’єднань (містків), приварених до вивідних штирів. Вільні від містків вивідні штирі крайніх акумуляторів приєднують до мережі електрообладнання автомобіля. Електролітом для кислотних акумуляторів служить розчин хімічно чистої («акумуляторної») сірчаної кислоти в дистильованій воді.

Споживачі струму у автомобілі:

  • система запалювання (у карбюраторних двигунів), що служить для запалення робочої суміші в циліндрах;
  • система запуску, що забезпечує провертання колінвалу і переміщення поршнів під час пуску двигуна, щоб здійснити вприск в циліндри горючої суміші та її стиск для здійснення перших робочих ходів;
  • система освітлення (фари ближнього і дальнього світла, ліхтарі салону) та сигналізації (габаритні ліхтарі, поворотники та ін), а також контрольно-вимірювальні прилади і додаткова апаратура, наприклад автомагнітола;
  • система регулювання подачі палива при його впорскуванні;
  • антиблокувальна системи в гальмівному приводі і ін.

Як правило,  для живлення приладів автомобільного електрообладнання використовується постійний струм напругою 12 або 24 вольта. Всі прилади підключаються паралельно до джерел струму та між собою. На автомобілях застосовується однопровідна схема системи електрообладнання. Другим дротом – корпусом (масою) – є металеві деталі автомобіля.

Для безвідмовної й тривалої роботи електронної ситеми автомобільного двигуна і всього автомобіля треба чітко дотримуватися правил їх експлуатації:

  • не використовувати саморобні «жучки» замість запобіжників;
  • не застосовувати перемотаних дротом проводів;
  • не запускати двигун від зовнішнього джерела струму, щоб не пошкодити блок керування двигуном;
  • підтримання чистоти в системі проводів і контактів.

Головна причина неполадок в електриці – втрата контакту. Внаслідок цього відбувається перегрів контактів, окислення, коротке замикання, оплавлення ізоляції. Порушується робота електричних ланцюгів, відбувається згоряння запобіжників, підгоряння проводів і контактів. Головні вороги електричної системи автомобіля – волога і бруд. Вони знижують опір ізоляції і викликають короткі замикання. Щоб зберегти електропроводку від дії вологи застосовуйте водовідштовхувальні аерозолі, що запобігають потраплянню вологи на проводку. Особливу увагу потрібно приділити стану клем акумулятора. Вони повинні бути завжди чисті і щільно закріплені. Поганий контакт на клемах акумулятора викликає відключення всієї електросистеми автомобіля, особливо в момент запуску стартера.

Ще із рубрики Статті

Обговорення закрито.