Масляний фільтр (Фільтр оливи)

У наші дні автовласники експлуатують автомобілі більш тривалі терміни, так що підтримка двигуна чистим і добре функціонуючим має велике значення. Регулярна заміна масляного фільтра є невід’ємною частиною правильної експлуатації автомобіля. Один з кращих способів захисту двигуна вашого транспортного засобу – вибір масляного фільтра, що підходить саме для Вашого автомобіля.



Масляний фільтр – пристрій, призначений для видалення забруднень з моторних, трансмісійних мастил та гідравлічних рідин.

Перший автомобільний масляний фільтр був запропонований у 1923 р. Ернестом Світлендом і Джорджом Х. Гінхалдом. Цей фільтр був частково-потоковим: через фільтр протікала тільки невелика частина масла. Основна ж кількість масла потрапляла в двигун безпосередньо минаючи фільтр.

Двадцять років по тому з’явився перший повно-потоковий фільтр, в якому все масло, перш ніж потрапити в двигун, проходило процедуру фільтрації. Однак для ефективної роботи такого фільтра необхідно, щоб обсяг масла і його тиск не перевищували деякої величини. У деяких змащувальних системах використовуються обидва типи фільтрів.

Типи фільтрів:

- Механічні
У цих фільтрах для видалення домішок використовується фільтрування. Найбільш поширений тип фільтрів на сьогодні. В автомобілях такі фільтри, як правило, виконані у вигляді картриджів. При забрудненні такі картриджі виймаються з фільтру і замінюються новими. Втім також існують і одноразові масляні фільтри без змінних картриджів. Механічні фільтри отримали широке поширення в системах об’ємного гідроприводу. Зокрема, встановлюють такі типи механічних фільтрів:

- Паперові;
- Сітчасті;
- Бавовняні;
- Дротові;
- Пластинчасті та інш.

Паперові і бавовняні фільтри відносять до фільтрів тонкої фільтрації, а сітчасті, пластинчасті і дротяні – до фільтрів середньої і грубої фільтрації. При цьому суворої межі між фільтрами тонкої фільтрації і фільтрами, наприклад, середньої фільтрації не існує.

Магнітні

Цей тип фільтрів використовує магніт або електромагніт для видалення феромагнітних забруднюючих речовин.

Гравітаційні

Заснований на осадженні частинок важче олії під дією сили тяжіння

Тонкість фільтрації

Для оцінки тонкощі фільтрації існують 2 параметри – номінальна тонкість фільтрації і абсолютна тонкість фільтрації. Номінальна тонкість фільтрації – це розмір часток, затримуваних фільтром на 95%, абсолютна тонкість фільтрації – це розмір часток, повністю затримуваних фільтром. У вітчизняній практиці прийнято оцінювати фільтри за номінальною тонкощі фільтрації. Наприклад, в дорожньо-будівельної техніки номінальна тонкість фільтрації більшості фільтрів систем гідроприводу складає 25-40 мкм. В авіації вимоги до фільтрації жорсткіше, і номінальна тонкість фільтрації більшості фільтрів становить 5 мкм і менше.

Чим тонше фільтрація, тим більший опір чинить потоку рідини фільтр, але, з іншого боку, тим менший вплив чинять забруднення в робочої рідини на знос деталей гідроустаткування.

Для чого вони призначені?

При переміщенні різних деталей автомобіля двигуна один щодо одного виникає тертя. Щоб зменшити це тертя, яке знижує ефективність і ресурс двигуна, необхідно створити мастильну масляну плівку між рухаючимися деталями. Очевидно, що для роботи двигуна нам необхідно мастило, очищене від бруду і частинок – продуктів руйнування деталей при терті. Для цього нам і знадобиться масляний фільтр.

Крім змащування, моторне масло і масляний фільтр мають також наступні функції:

- Охолодження: поглинання і перенесення високої температури з зон тертя і згоряння;
- Очищення: перенос (до фільтру) забруднюючих частинок, як утворюються при зносі, так і залишків від процесу згоряння;
- Ущільнення: кільця між гільзою і поршнем, прокладки, сальники і т.д. зменшення шумів: як механічних, так і від процесу згоряння.

До тих пір, поки забруднюючі частинки не будуть у достатній мірі видалені з моторного масла і затримані масляним фільтром, вони разом з маслом можуть утворювати абразивну пасту, яка викликає передчасний знос двигуна. А цей знос призводить до великих витрат на відновлювальний ремонт.

Як вони працюють?

Масляний насос, що приводиться в дію двигуном, всмоктує моторне масло через спеціальний маслоприємник з сіточкою (для запобігання попадання забруднень великих розмірів) з піддону двигуна і качає його до всіх місць, які вимагають мастила.
Масляні фільтри можуть мати різну конструкцію: легкознімні, так звану «spin – on», або у вигляді патрона-вставки, «масляного картриджа». Легкознімні фільтри типу «spin – on» при відпрацюванні терміну використання цілком змінюються на нові, тоді як в конструкції типу «масляний картридж» змінюється тільки патрон масляного фільтруючого елемента, який встановлюється в корпусі.

Все моторне масло, яке всмоктується масляним насосом, проходить через масляний фільтр, перед тим як надійде до місць, які потребують змащування.

Так як масляний насос безпосередньо сполучений з двигуном, і тиск масла безпосередньо залежить від частоти обертання вала двигуна, то для обмеження максимального тиску передбачений запобіжний клапан, який є складовою частиною конструкції масляного насоса.
Зазвичай цей запобіжний клапан обмежує тиск в масляній системі в межах між 3 та 5 кг/см2.

При підвищенні тиску масла вище вказаної межі існує ризик того, що прокладки і центруюча шайба можуть бути пошкоджені або видавлені зі своїх посадочних місць. Іноді, коли тиск масла підвищується занадто набагато і запобіжний клапан масляного насоса не відкривається, відбувається або видавлювання прокладки масляного фільтра з її посадкового місця, і масло починає вибивати з-під фільтра, та / або роздуває корпус масляного фільтра. Зазвичай в цьому випадку незаслужено звинувачують масляний фільтр, хоча виною тому є запобіжний клапан масляного насоса. А після того, як двигун і масляний насос охолонуть (відновляться), запобіжний клапан зазвичай починає працювати знову, усуваючи ймовірність визначення реальної причини проблеми. Для запобігання дуже великого перепаду тиску між брудною і чистою сторонами фільтруючого елемента, конструкція фільтра має перепускний клапан. Цей клапан відкривається при перепаді тиску 1 – 2 кг/см2, і таким чином моторне масло (навіть не очищене) все ще може змащувати деталі двигуна навіть з повністю забитим фільтруючим елементом.

Додатково до цього в конструкції масляного фільтра існує антідренажний клапан, який запобігає стіканню масла з фільтру назад в картер, коли двигун вимкнений. Деякі конструкції фільтрів мають антисіфонну трубу, яка так само запобігає стіканню масла з фільтру після вимкнення двигуна. Перепад тиску на фільтрі і його ресурс повинні відповідати вимогам OEMвиробників автомобілів. Тому при підборі фільтра для заміни необхідно ретельно враховувати багато специфічних  параметрів, а не тільки приєднувальні і габаритні розміри. Часом зовні схожий, але дешевший масляний фільтр, може сильно відрізнятися за параметрами фільтрації від високоякісного фільтра, правильно сконструйованого для конкретного автомобіля.
На відміну від повітряних фільтрів, які працюють за принципом «однопрохідної очищення», масляні фільтри використовують принцип «мульти-прохідної очищення» (одне і те ж моторне масло неодноразово пропускається через один і той же масляний фільтр). Тому, якщо забруднюючі частинки зможуть спочатку минути фільтр в основному потоці, то потім вони все одно будуть затримані масляним фільтром при обході по паралельній лінії. До того ж, для частково потокової схеми буде потрібно більше часу для того, щоб відфільтрувати всі забруднюючі частинки.
Як вибрати масляний фільтр?

В автомобілі від якості масляного фільтру залежить ресурс і надійність роботи мотора.

Як вибрати добротний, надійний масляний фільтр? Для початку потрібно уважно оглянути товар. Звернути увагу варто на якість його корпуса – він повинен бути міцним, здатним витримати перепади тиску і протистояти корозії, щоб під час експлуатації не стався витік масла. Схожі вимоги слід пред’являти і до ущільнювача. А от якість клапанів, на жаль, визначити на око набагато важче.

Основна деталь фільтру – це очищающий елемент, який виготовляється із спеціального паперу 3  високим ступенем очищення.

Іноді люди, які купили дешевий фільтр-підробку, заспокоюють себе думкою: він все одно прослужить недовго. Так що скоро з’явиться прекрасний шанс замінити його на більш якісний. Однак проблема в тому, що використання низькопробного масляного фільтру – це нанесення непоправної шкоди іншим деталям автомобіля. Несправний клапан аварійний пустить масло в обхід фільтру, і двигун дуже швидко вийде з ладу. А може заклинити клапан так, що лопне корпус фільтра, масло витече і мотор залишиться взагалі без масла. Фільтр-вставка з неякісного матеріалу, що фільтрує може порватися і забити своїми залишками масляні канали в двигуні. Так що головне – підійти до покупки фільтра відповідально, щоб потім не довелося шкодувати про неправильний вибір.

Інтернет-магазин автозапчастин до іномарок у м. Львів пропонує великий асортимент фільтрів по різноманітних виробниках.

Фільтра КНЕХТ (KNEHT, MAHLE)

Фільтра ФІЛЬТРОН (FILTRON, WIX)

Фільтра ПРОФІТ (PRIFIT)

Фільтра  БОШ (BOSCH)

Фільтра СОФІМА (SOFIMA)

Фільтра ПРЕМІУМ (JC PREMIUM)

Ще із рубрики Статті

Обговорення закрито.