Зчеплення автомобіля. Основні моменти

Для чого автомобілю зчеплення, чи може він їхати без нього?

Механізм зчеплення з’єднує моторну частину автомобіля із ходовою. В автомобілі двигун весь час знаходиться в робочому стані і передає обертовий момент до коліс автомобіля, а колеса іноді необхідно бути в нерухомому стані. Щоб при кожній зупинці чи відсутності руху автомобіля не доводилось глушити автомобіль, і використовують механізм зчеплення, який з’єднує ці системи.

Ще одна важлива функція, яку виконує зчеплення – це можливість плавно рушати автомобілем з місця. В зв’язку з тим вал двигуна знаходиться в русі, а вал трансмісії знаходиться у нерухомому положення, початок руху без зчеплення є неможливим, оскільки воно дає можливість валам плавно притертись один до одного та почати рух. У випадку якщо обидва вали різко з’єднати, то нерухомий вал трансмісії заклинить вал двигуна, що обертається і автомобіль заглохне.

Основа роботи зчеплення – це тертя дисків, що знаходяться на обидвох валах, навіть гладка поверхня має мікроскопічні нерівності у вигляді горбиків та ямок, і чим більші ці нерівності тим більший коефіцієнт тертя.

На теперішніх легкових автомобілях в основному встановлюється одно дискове зчеплення із однією центральною діафрагментною пружиною у вигляді зсіченого конусу. Радіально розміщені пелюстки пружини створюють пружні елементи та є одночасно вижимними  ричагами.

Конструкція комплекту зчеплення складається із двох нерозбірних частин. Перша частина складається із вижимного диску, центральної пружини та кожуха, друга складається з диску зчеплення із погашувачем обертових коливань.

Зчеплення автомобіля розміщене у картері, який кріпиться до блоку двигуна. Для того щоб від’єднати диск зчеплення від маховика використовується вижимна муфта із підшипником, на який передається зусилля із педалі за допомогою гідравлічного або тросового механізму.

Обертовий момент передається через маховик та вижимний диск передається на диск зчеплення, а далі через ступицю та шліцове з’єднання передається на головний вал коробки передач.

При натисненні на педаль муфта, яка переміщується разом з  вижимним підшипником в бік маховика, натискає через опорний фланець, до якого приєднане фрикційне кільце, на пелюстки діафрагмової пружини. При цьому зовнішня частина пружини, переміщуючись у зворотньому напрямку, відходить від кільцевого виступу на вижимному диску і через фіксатори відводить його від диску зчеплення, звільняючи останній від обертового моменту двигуна.
До диску зчеплення приклепано фрикційні накладки з спеціального матеріалу із великим коефіцієнтом тертя.
Демпферні пружини використовують для швидкого гасіння обертових коливань, що передаються  від колінвалу двигуна.
Таким чином за допомогою зчеплення у автомобілі можна швидко від’єднувати оборотні рухи   колінвалу двигуна від первинного валу коробки передач і знову плавно з’єднувати їх.

Основна проблема зчеплення втому, що воно має властивість зношуватись. В наслідок того що елементи які взаємодіють між собою мають спеціальний, подібний до матеріалу тормозних колодок, матеріал із великим коефіцієнтом тертя.

Основні причини збоїв у роботі зчеплення автомобіля:

  • Розтягнувся або обірвався трос зчеплення;
  • Протікання або знос робочого циліндра;
  • Повітря в гідравлічному трубопроводі;
  • Неправильно встановлений ричаг педалі зчеплення;
  • Несумісність деталей;
  • Знос вижимного підшипника.

Ми пропонуємо комплекти зчеплення для Вашого автомобіля від провідних світових виробників: SACHS, LUCAS та ін. за найкращими цінами.

Ще із рубрики Статті

Обговорення закрито.